Przyczyny awarii turbosprężarek

Turbosprężarka to element odpowiadający za zapewnienie wysokiego poziomu dynamiki jazdy. Jest to sprzęt pracujący przy bardzo dużym obciążeniu (prędkość obrotowa wirników sięga poziomu 40 000 – 200 000 obrotów na minutę) oraz przy bardzo wysokiej temperaturze spalin osiągającej nawet 900 stopni Celsjusza. Nic więc dziwnego, że sprzęt tego typu jest bardzo czuły na wszelkie zmiany warunków eksploatacji i może ulec awarii. Bardzo rzadko przyczyną uszkodzenia są wady konstrukcyjne i produkcyjne, za które można winić producenta. O wiele częściej są to przyczyny zewnętrzne, które należy ocenić przed zamontowaniem nowej lub zregenerowanej turbosprężarki.

turbosprężarki

Zanieczyszczenie oleju

Jedną z podstawowych przyczyn jest zanieczyszczony olej, który może powodować pojawianie się na łożyskach rys. Niska jakość lub zużyty filtr, zaniedbanie terminowej wymiany oleju, zużycie silnika, niesprawny zawór przelewowy filtra oleju lub po prostu niska jakość oleju to najczęstsze przyczyny awarii.

części

 

Zanieczyszczony układ dolotowy i wydechowy

Czasami zdarzają się sytuacje, w których ciała obce przedostają się do korpusu wydechowego lub ssącego turbin i mogą one spowodować uszkodzenia koła turbiny, a także kompresora. Przyczyną takiego stanu rzeczy może być uszkodzony układ dolotowy lub wydechowy albo nieprawidłowy montaż turbosprężarki. Różne zanieczyszczenia, takie jak na przykład sól, drobinki rdzy lub piasek odbijają się od ścian turbiny i mogą spowodować uszkodzenia łopatek.części doturbo

Nieregularna dostawa oleju

Jeśli olej dostarczany jest z przerwami trwającymi 4-5 sekund, wówczas może nastąpić wypolerowanie oraz wypalenie powierzchni łożysk. Problemy takie pojawiają się w przypadku wymiany turbiny bez zalania jej olejem, długotrwałego braku użytkowania samochodu, rozrzedzenia oleju (np. paliwem), wymiany filtra, itp. Na pogorszenie jakości łożysk wpływa również nieprawidłowe ciśnienie oleju spowodowane uszkodzonym (np. złamanym lub zgiętym) przewodem smarującym turbinę, niesprawną pompą olejową, niskim poziomem oleju w misce olejowej oraz długotrwałą pracą pojazdu przy bardzo dużym pochyleniu terenu.części turbiny

Przegrzanie

W związku z wysokimi temperaturami pracy podanymi powyżej, przegrzanie jest jedną z najczęstszych i najpoważniejszych przyczyn awarii turbosprężarki. Bardzo często sprzęt uszkodzony w wyniku przegrzania nie nadaje się do dalszej naprawy. Przegrzanie może spowodować wypalanie oleju oraz uszkodzenie łożysk, pierścienia oraz wałka turbiny. Może zostać również zablokowany odpływ oleju (przez zwęglony olej), co prowadzi do dalszych poważnych zniszczeń. Przyczyn przegrzania jest bardzo wiele i należy na nie uważać (np. zużyty filtr powietrza, olej silnikowy niskiej jakości, zbyt szybkie gaszenie silnika, niesprawne wtryskiwacze, źle zamontowany korpus turbiny, itp.).
Jak widać przyczyn awarii jest bardzo wiele, dlatego niezwykle istotne jest kontrolowanie wszystkich wspomnianych wyżej aspektów. Przełoży się to na długi okres żywotności turbosprężarki.

części turbiny

Zadzwoń do nas